Et nytt kapittel for Steen & Strøm - Steen & Strøm Department Store

Et nytt kapittel for Steen & Strøm

Steen & Strøm har vært en moderne klassiker i generasjoner. Det skal varemagasinet fortsette å være, men nå åpnes et helt nytt kapittel – for første gang fra Karl Johan.

Helt siden 1797 har varemagasinet Steen & Strøm i Oslo samlet det beste innen kontinental shopping, og bydd på kjente og attraktive merkevarer og designere fordelt på 6 etasjer midt i Oslos motekvartal, Promenaden Fashion District.

Steen & Strøm har fungert som byens møtested, og hele tiden inspirert trender og livsstil, gjennom ulike epoker. Dette er en ærverdig tradisjon som nå tas med videre i et helt nytt kapittel.

Steen & Strøm fremstår våren 2021 med ny visuell identitet og med et utvidet varemagasin med splitter ny inngang fra Karl Johan. Gjennom årene har det vært Nedre Slottsgate, Kongensgate og Prinsensgate som har hatt inngangene til Norges eneste Department Store. For første gang får Steen & Strøm fasade og inngang mot Oslos paradegate Karl Johan, mer sentralt og tilgjengelig enn noensinne. Atmosfæren er mer innbydende enn noen gang, mens både service og utvalg holder samme høye kvalitet som vi er vant til.

Det visuelle har sitt utspring i varehuset ikoniske bygning. Den hedrer fortiden ved å tolke arkitektoniske detaljer  som nå inngår som byggesteiner i en mer moderne og fremtidsrettet identitet. I sentrum av identiteten er formen, en grafisk nytolkning av det dobbelte S-monogrammet, som tar form fra hjørnet av bygningen. Året Steen & Strøm ble grunnlagt, 1797, er lagt til logoen for å referere til merkevarens lange arv og samtidig holde et øye med fremtiden. Sammen med en moderne fargepalett og et uforventet utseende, får Steen & Strøm en original og trygg visuell stemme som er leken, ambisiøs og tilgjengelig. Den visuelle identiteten har fokus på detaljer og vil etterhvert bli implementert på tvers av både digitale og fysiske berøringspunkter. Dette er med mål for å bygge en fornyet tillit til Oslo og Steen & Strøm som destinasjon. Identiteten skal være gjenkjennelig, men tilpasningsdyktig noe som gjør at den visuelle identiteten stadig er i utvikling.

Alt er nå lagt til rette for at Steen & Strøm fortsatt skal være et foretrukket sted for inspirasjon, matopplevelser og god shopping. Magasinet skal være en one-stop-shop, der du finner alt du trenger i krysningspunktet mellom tradisjonell og mer banebrytende mote og livsstil, både for Osloborgeren, men også alle de som besøker hovedstaden.

Denne unike posisjonen har Steen & Strøm hatt siden 1797. I 1856 overtok Samuel Strøm d.y. og Emil Steen firmaet, som med det fikk navnet Steen & Strøm. Den opprinnelige gården måtte samme år vike plass for det første moderne forretningsbygget i Oslo, med hele 4 etasjer, og magasinet vokste stadig de neste årene – med siste mote fra Paris. I 1929 la imidlertid den store bybrannen hele komplekset i aske. Og det var et helt nytt varehus som åpnet halvannet år senere, på hele 12 000 kvadratmeter, nå fordelt over ni etasjer og med nye fasader av marmor og glass.

Magasinet holdt stengt under krigen, men i årene som fulgte økte varehandelen i takt med gjenreisingen av landet. Steen & Strøm har gjennomlevd epoker med alt fra nedgangstider på slutten av 80-tallet til elleville kjøpesenterdager på 90-tallet. De siste 20 årene har magasinet stadig sterkere befestet sin posisjon som landets ledende varemagasin, og etter ny ombygging og nye løft, står det nå klart til å ta oss inn i fremtiden –  og endelige direkte fra Karl Johan.