Hvordan gjør man innkjøp til Norges eneste Department Store? - Steen & Strøm 1797

Hvordan gjør man innkjøp til Norges eneste Department Store?

Vi satt oss ned med Kjetil Gonsholt, Concept Manager og Hoved Innkjøper for vår herreetasje for å høre hvordan man velger varer til Norges eneste department store.

SSDS: Hvordan fungerer innkjøpssesongene?

Innkjøpssesongene flyter litt inn i hverandre, men hoved innkjøpene gjøres slik:
– Fall Winter: Desember – Februar
– Spring Summer: Juni – August
I tillegg har en del varemerker mellomkolleksjoner. På herre dreier det seg heldigvis stort sett om maks 4 innkjøp i året. Mellomkolleksjonene kjøpes som regel inn i oktober – november og april – mai.

SSDS: Hvor reiser dere?

Vi reiser hovedsakelig til Milano, Firenze, Paris, London, København, Stockholm.
I Firenze reiser vi for å delta på en av verdens største motemesse for herrer, kalt Pitti Uomo. Heldigvis er det også mange av de varemerkene vi forhandler som har egne showrom i Oslo.

SSDS: Hvem er det som er med å bestemme hva man skal kjøpe inn?

Jeg har heldigvis en hel gjeng med dyktige butikksjefer å forholde meg til når vi blir enige om budsjetter og hvilke strategier vi legger til grunn når innkjøpene til de respektive butikkene skal gjøres. Enkelte avdelinger blander jeg meg mer inn i enn andre. Stort sett fungerer jeg som en slags støtte-funksjon, men når det gjelder multibrand-avdelingene på herre, så vil jeg gjerne ha ett eller flere ord med i laget. (Spesielt S&S Man, Denim og British Designers.)

SSDS: Fortell oss litt om hva du tenker rundt utviklingen i motebransjen.

I løpet av mine ca. 20 år i bransjen, hvor jeg i 15 av disse årene har jobbet som innkjøper, så kan jeg med hånden på hjertet si at det aldri har vært flere stilmessige valgmuligheter enn hva det nå er. Motebransjen beveger seg i takt med kundens interesse og kunnskap, og vår tidsalders informasjons-samfunn med sosiale medier osv. har gjort at alt beveger seg mye raskere.

SSDS: Hva er de viktigste trendene om dagen?

Siden moteverdenen beveger seg så raskt er det vrient med å komme med et sitat som oppsummerer hvilken trend som er aktuell for denne sesongen, eller neste. Jeg kan imidlertid si at det generelt er slik at folk liker å blande forskjellige stilarter. Den tradisjonelle Formalkunden ønsker i større grad å dresse ned i sosiale sammenhenger. Derfor selger vi mer dress til bruk på jobb og i høytidelige anledninger. Smoking selger vi mer av enn tidligere, og det tror jeg har sammenheng med at vi blir mer kontinentale, og at det er høyere aksept for å sette “Smoking/Mørk dress” på bryllupsinvitasjoner.

Blazeren er blitt et allround-plagg som dresses opp og ned avhengig av anledning. Det vises større og større utvalg av ukonstruerte blazere med en mer uformell look, samtidig som skjortejakken har et tydelig inntog. Vi ser at sportswear-looken også flettes inn i denne stilarten. Sneakers er akseptert til de fleste antrekk, men også klassiske sko har fortsatt sterkt fotfeste (pun intended ?)

Vi ser generelt en sterkere bruk av logo. Spesielt innenfor fashion. Dette som en motreaksjon til den minimalistiske stilen som har regjert en stund. (Det vil nok for øvrig garantert komme en ny motreaksjon på dette, da det igjen vil bli “ukult” å gå rundt med masse logo plagg).

Sportswear looken står sterkt for tiden. Track suits, sweat pants osv. J.Lindeberg er et godt eksempel på et varemerke som har en markant stilendring. Mer fashion, mindre fokus på formelle plagg.

Skinnjakken er sterkt inne i motebildet nå. Spesielt semskede skinnjakker ser vi mye av fra mange varemerker. Valstar er en av originalene. Fås kjøpt på avd. Formal.

Mønstrede skjorter; hawai, blomsterprint, bowling-skjorter osv. er viktig. Vi selger fortsatt veldig mye dress-skjorter, men her ser vi også at den litt mer avslappede stilen er i ferd med å ta over en del av markedet. Personlig har jeg sansen for denne avslappede dog dressede stilarten. Det funker alltid med en ukonstruert blazer med en pochette i brystlommen, en crisp hvit lin- eller bomulls-skjorte, samt et par freshe chinos i vasket bomull og et par kule sneakers eller lærsko til. Husk bare de små detaljene som riktig lengde på ermer og bukseben. Det er verdt å spandere noen få hundrelapper hos skredderen slik at antrekket har de perfekte tilpasninger.

På sneakers-fronten så er det alt fra stilrene varianter fra f.eks Common Projects til mer brutale varianter sett på 80 og 90 tallet, også kalt “ugly fashion”.

SSDS: Har du noen spennende nyheter som kommer i butikk snart?

JA! Vi vil alltid bevege oss fremover, og det er naturlig å ta opp nye samarbeid. Noen få eksempler på dette er blant annet Maison Margiela, Common Projects og Arc’teryx Veilance på S&S Man, samt Boglioli, Corneliani CC og Gianetto Portofino på Formal.

Vi har selvsagt også masse spennende på lur for de kommende sesonger!