Intervju med Envelope1976 - Steen & Strøm Department Store

Intervju med Envelope1976

Envelope1976 er et norsk tidløst merke med fokus på bærekraft, multibruk og mer sesongløse kolleksjoner. Konvolutten symboliserer deres minimalistisk design- og visjonen om å skape versatile plagg som kan brukes av alle, på flere måter, i naturlige nedbrytbare materialer og i et design som varer. Envelope1976 ønsker også å inspirere til gjenbruk og vise at du kan bruke samme kjole flere ganger ved å bære den annerledes. Merket ble lansert i 2018, og er å finne i utvalgte konseptbutikker i Norge, samt hos Net-A-Porter og Browns.

Hvor henter du inspirasjon?

Fra naturen, fortiden, loppemarkeder og antikvitetsbutikker, barndommen, mine foreldre, fotografier, gamle magasiner og de rundt meg. Som barn av 70-tallet inspireres jeg også av denne epoken, selv om jeg ikke henter frem den mest fargerike delen av tiåret. Kolleksjonen som lanseres under Oslo Fashion og Oslo Runway – og som blir å få tak i på Steen og Strøm er inspirert av nordisk arkitektur og linjer- og da særlig funkishusene på 50-tallet. At vi fikk mulighet til å skyte kampanjen i en autentisk funkisvilla på Frysja -var prikken over i-en for oss.

Tips til de som drømmer om å skape sitt eget merke?

Våg å gå for en drøm du tror på, skap deg en nisje og sett deg både hårete mål, men også realistiske. Bransjen er tøff.  Mitt beste tips er å tilegne seg kunnskap en ikke har ved å gjøre research, så seg en mentor- eller om man har mulighet til å få komme seg inn i en bedrift og få praksis i løpet av en skoleperiode – da får man en innsikt som man ikke får på skolebenken eller om man ser bransjen utenfra. Selv om mange veier blir til mens man går, så anbefaler jeg alle å skissere opp en plan og ikke minst se på kostnadene før en starter. Mange kan skape et merke, men det er kostbart å drive produksjon. Skap din nisje, stol på deg selv og sørg for å ha en backup plan.

Hva er norsk design for deg?

For meg er norsk design innovasjon og bærekraft med en tilnærming til naturen og forankring i våre røtter med fokus på godt håndverk og naturlige materialer som varer. Rene linjer, minimalistiske toner og lag på lag med ull. Vi er praktiske samtidig som vi vil skape tidløse plagg til samtiden. Vi lar oss inspirere av kunst, kultur og vi ser også at nye merker bruker sin opprinnelse enda tydeligere i sitt visuelle utrykk. Norsk design idag slik jeg ser den er som en twistpose med mange godbiter med spennende og tidvis overraskende innhold. Noen kommer og går, mange består – og er stadig i utvikling. Personlig må jeg få berømme de spennende aktørene der ute- og ikke minste de innovative kunstneriske sjelene som skaper norsk design vi er stolte av og som bærer norsk design i en eller annen form i inn-og utland.

Hvor tror du norsk moteindustri er om 5 år?

Det skjer mye her hjemme, med spennende konsepter, utbyggelse av byen og merker med helt unike konsepter. Jeg håper vi kan være et foregangsland, og at vi har blitt ledende på bærekraft – og at vi også sammen sørge for en mer transparent motebransje med mer lokal produksjon og kanskje mer samarbeide på tvers av merkene. Jeg håper også at Norge kan øke sin posisjon i form av innovasjon – og kan inspirere både andre merker og forbruker.

Du finner Envelope1976 i pop-up butikken Designed in Norway i inngangen fra Karl Johans gate helt frem til 25. september.