Intervju med ESP - Steen & Strøm Department Store

Intervju med ESP

Bli kjent med det norske kontemporære klesmerke ESP. Merket har fokus på tidløse, minimalistiske snitt i rene kvaliteter. ESP har som hensikt å skape klær som kan brukes på tvers av trender og som tilbyr en urban kontemporær kunde representative og allsidige plagg.

Elisabeth Stray Pedersen fikk muligheten til å overta den 65 år gamle historisk norske merkevaren og produksjonsbedriften Lillunn. Bedriften har over generasjoner vært familieeid, og er som merkevare kjent for ikoniske pleddkåper. Merkevaren ESP ble skapt for å trenge en yngre mer kontemporær konsumentgruppe. ESP spesialiserer seg i ullkåper, jakker og skjerf for en moderne kvinne. Ullen vi benytter er den fineste norske lammeullen fra Rygja sauen som har gått fritt i fjellene rundt Gol. Denne er Cradle 2 cradle og Svanemerket sertifisert, og stoffene er Woolmark sertifisert. Merket selger til utvalgte forhandlere i Norge og Japan og har det siste året vært publisert i blant andre Amerikanske og Japanske Vogue siste året.

Hvor henter du inspirasjon?

Jeg henter inspirasjon fra en blanding av arkivet på den 60 år gamle syfabrikken jeg har drevet i 5 år samt sosiale fenomener jeg observerer i omgangskrets og miljø jeg er i. Det kan så være hvordan vi beveger oss fra ulike roller- fra dag til kveld, eller hvordan vi reiser rundt med nye transportsystemer og fleksible systemer, likestilling osv. Jeg ser veldig ofte på hvordan samfunnet utvikler seg, diskurser som går på hvilke verdier vi ønsker å fremme, hvilket samfunn vi ønsker oss og hvordan klærne kan påvirke det.

Tips til de som drømmer om å skape sitt eget merke?

Du må like å være allsidig og jobbe i mange ulike roller; økonomi, salg, markedsføring, kreatør osv. Ha en tanke om hvilket problem du ønsker å løse, hva er den dypet motivasjonen og drivkraften i det du gjør. Den vil være nøkkelen når det er tøffe tak! Hvorfor trenger man akkurat din ide? Til slutt- gjennomføring er helt essensielt. En god ide er vel og bra, men om man ikke har gjennomføring kommer man ingen vei. Kom igang, ikke vær for streng med deg selv- vær lydhør og juster deg kjapt i oppstartsfasen.

Hva er norsk design for deg?

Norsk design for meg er kvalitet, funksjonalitet, substansiell minimalisme med et snev av egenart og kuriositet.

Hvor tror du norsk moteindustri er om 5 år?

Jeg tror norsk moteindustri kommer til å vokse i årene som kommer. NFTA og NFH – bransjeorganisasjonene våres jobber aktivt for å profesjonalisere, øke næringen på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Jeg håper vi tar en mer ledende posisjon i å pushe utviklingen i en positiv retning.

Du finner ESP i pop-up butikken Designed in Norway i inngangen fra Karl Johans gate helt frem til 25. september.