Intervju med HASLA - Steen & Strøm 1797

Intervju med HASLA

Hasla er et smykkemerke med et skandinavisk uttrykk. Merket har en sterk tilknytning til håndverk og lager smykker med en tidløs og casual vibe. Hasla produserer smykker i resirkulerte metaller, og jobber sesongløst med to drop i året.  De liker godt kontrasten mellom den regelløse kunsten, og kompromissene man må ta for å lage et godt produktdesign som er salgbart. Dette driver dem hver dag og er veldig inspirerende for jobben vi gjør.

Hvor henter du inspirasjon?

Designprosessene våre er formet etter idéer. Produkter er aldri utgangspunktet, og vi bruker lang tid på tegninger og malerier som følger en visjon. Inspirasjonen vår er dreid mot kunstverdenen, og vi er heldige som kan bruke lang tid på veien mot et smykke. Vi lager konseptuelle malerier og tegninger som sakte, men sikkert dreies mot produktdesign. På denne måten får vi et sterkt eierskap til alt vi lager. Vi er hele tiden i tett dialog og alle får en stemme i valgene vi tar. Vi kompromisser aldri på vår visjon, og mener at det er stort rom for tolkning av trender i Norge. Det er verdsatt å følge sitt dna, og det er viktig for oss å være tro mot oss selv, og ikke la prosesser eller lansering gå for fort.

Tips til de som drømmer om å skape sitt eget merke?

Vær tro mot det du gjør, stol på det du gjør. Ikke se for mye til høyre og venstre, men jobb med å kommuniser dine styrker ut.

Hva er norsk design for dere?

Det enkle, rene og nøkterne i norsk design reflekterer tiden vi er i. Vi må alle ta smartere valg nå og i fremtiden. Kvalitet og mulighet for et langt liv for produktene vi kjøper blir viktig. Designere må møte utfordringen om at produkter skal vare lenge, og kan repareres. Her står Norge sterkt. Fokuset vårt har lenge vært på bærekraft, og mange av norske designere er sitt ansvar bevisst. Dette gjør oss veldig optimistiske på fremtiden for norsk design.

Hvor tror du norsk moteindustri er om 5 år?

Vi føler landskapet innen kreativt arbeid blir mer offentlig verdsatt. Den norske motebransjen begynner å få en sterkere posisjon både i inn- og utland. Vi merker at det er lettere å navigere nå, enn for noen år siden. Dersom dette er en trend som fortsetter, så vil mulighetene for norske merker være store.

Du finner Hasla i pop-up butikken Designed in Norway i inngangen fra Karl Johans gate helt frem til 25. september.