Fremover på Steen & Strøm vil vi legge ekstra fokus på norsk design. I den sammenheng har vi invitert flere norske merker til å ha pop-up i 1.etasje, men selvfølgelig vil vi presentere de for dere først. Under kan du se intervjuet vi hadde med Livid.
Beskriv merket ditt
I Livid er vi opptatt av spørsmålene rundt moderne klesproduksjon og plaggenes livssyklus. Vi anvender kun Japansk denim, produserer alle våre plagg i Europa, og produksjonslinjen vår er transparent. I dag har vi egne butikker i Oslo, Trondheim og Bergen, hvor vi tilbyr reparasjoner og pant på jeansen vår. Vi ønsker å skape bevissthet, trygghet og glede rundt produksjonen av klær.
Hvor henter du inspirasjon?
I teamet vårt får vi impulser fra samarbeid, konstruksjon, teknikk, følelser og konsepter. Vi trekkes mot utfordringer og målet om å gjøre det vi gjør enda bedre.
Tips til de som drømmer om å skape sitt eget merket?
Guts og grit.
Hva er norsk design for deg?
Vår kultur for design er forankret i håndverk og egenproduksjon. Det pragmatiske og koselige. Demokratiske strikkemønstre og værbestandig bekledning. Vi kjenner oss igjen i verdiene, samtidig som vi er i opposisjon. Slik det er å være i familie.
Hvor tror du norsk moteindustri er om 5 år?
Vi ønsker oss en global industri som samarbeider på tvers av landegrenser for å regulere overproduksjon, underprising og billig arbeidskraft. Vi må vi være villige til å betale prisen, som er vår frihet til å handle billig, basert på andre menneskers lidelse.
Du finner Livid i pop-up butikken Designed in Norway i inngangen fra Karl Johans gate helt frem til 25. september.