Møt Sebastian og Alexander fra Varsity - Steen & Strøm Department Store

Møt Sebastian og Alexander fra Varsity

Den norske caps-spesialisten Varsity har for tiden pop-up butikk i 1. etasje på Steen & Strøm. Med et fokus på bærekraft og god kvalitet har de siden oppstarten i 2013 vunnet hjertene både i Norge, men også langt utover våre landegrenser. Denne uken hadde vi gleden av å ta en prat med Sebastian og Alexander Adams, gründerne bak merket, for å prate litt om reisen, og ikke minst hva fremtiden vil bringe for Varsity.

Fortell litt om hvorfor dere startet Varsity?
Vi har helt siden vi var små brukt caps og vi opplevde at det var nærmest umulig å få tak i kvalitetscaps med god passform uten reklame. Når vi tok et steg tilbake og snakket om denne utfordringen, forstod vi at dette var et hull i markedet som kanskje nettopp vi kunne fylle. Målet var enkelt; å lage en kvalitetscaps med god passform og materialer som ville passe inn i vår hverdag og garderobe.

Hvordan er det å være brødre og jobbe så tett sammen?
Veldig gøy å kunne dele denne reisen og erfaringen med sin bror. Samtidig legger vi ikke skjul på at å jobbe med familie har sine utfordringer. Med familie har man ofte en mer direkte tone og er helt uten filter, det har tatt tid for oss og våre kolleger å bli vant til det. Men uavhengig om vi er brødre eller ei, så har vi et felles mål og vi komplementerer hverandre som kolleger. Det mener vi er det aller viktigste, sammen med våre kolleger er vi et utrolig godt team der alle har en plass og gjennom felles diskusjon klarer vi å finne de beste løsningene.

Mote i Norge har forandret seg de siste årene, hvordan føler dere at støtten har vært her hjemme?
Norge er et fantastisk land på så mange måter, spesielt med tanke på gründervirksomhet og kompetansedeling. Motebildet har utviklet seg, men det har det overalt. Vi Nordmenn er ikke først ute, men vi velger selektivt fra de store internasjonale trendene virker det som. Vi er nok litt preget av vår egen kultur i form av at få vil skille seg for mye ut fra mengden. Dette ser man nok i det norske motebildet, at det er trygghet i det å velge det samme som andre. Er det noe man skulle si om norsk mote ville det kanskje være at vi alle bør tørre å prøve nye ting mer. Vi opplever at våre internasjonale kunder har ganske like preferanser til våre norske kunder, med et unntak, i Norge selger vi omtrent like mye til kvinner som til menn. Mens internasjonalt selger vi mer til menn enn kvinner.

Kan dere fortelle litt om design prosessen?
Vi jobber kontinuerlig med produktutvikling og forsøker hele tiden å ta nye steg mot målet vårt om å lage den perfekte caps. Når man er en caps-spesialist kan man dykke dypere enn andre ned i detaljene og utforske. Vi elsker det, å kontinuerlig raffinere og se etter nye måter å forbedre våre capser.
Vi ser hovedsakelig på to ting når vi skal utvikle nye modeller. Hva slags tilbakemeldinger og behov har vi fått fra våre kunder og hva er de store trendene i motebildet? Så jobber vi tett med våre tekstil-leverandører for å finne det rette stoffet til formålet, mens vi tester, lager prøver og raffinerer oss mot et ferdig produkt. Når alle detaljene sitter jobber vi tett med vår fabrikk i Vietnam som tar alle komponentene og lager det vi mener er verdens beste caps.

Bærekraft og samarbeid med organisasjoner som Unicef har vært en viktig strategi for dere, kan dere utdype litt om hvorfor dere har tatt dette bevisste valget?
Vi ble inspirert av samarbeidet til UNICEF og Nordic Choice, hvor de hver jul setter opp et juletre i hotellene hvor man kan donere gaver til de som trenger det mest. Vi donerte en rekke capser i fjor, noe som alle i teamet syns var utrolig givende og derfor ville vi gjøre noe enda større i år. Vi tok kontakt med UNICEF og innledet etter hvert et samarbeid hvor vi ble en UNICEF Støttespiller, hvor vi har en felles intensjon om å bygge et langsiktig samarbeid og skape betydelige ringvirkninger.

Bærekraft er et stort tema som er viktig for alle og noe vi jobber aktivt med å bli bedre på. Vi er på ingen måte noen eksperter eller spesielt langt fremme på området, men det er noe vi bryr oss om og noe vi strekker oss for å bli bedre på. Unicef samarbeidet er en av mange aktiviteter vi håper å gjennomføre mens vi videreutvikler oss mot å bli en så bærekraftig bedrift som mulig. Vi ser dette som en fundamental del av det å drive en bedrift nå og i fremtiden.

Hva betyr Steen & Strøm for dere?
For oss er Steen og Strøm noe eksklusivt, internasjonalt og luksuriøst. En handleopplevelse som minner oss mer om de internasjonale storbyene. Vi sikter veldig målrettet mot de fineste motebutikkene i verden og har allerede begynt å jobbe med flere av disse i London, New York, Munchen og Paris. Det var derfor naturlig for oss å også da sikte på den flotteste “department store” Norge har å tilby.

2020 er blitt kalt annerledesåret, hvordan har Covid-19 preget dere? 
I starten var det ekstremt tøft. Mars måned er da vi har dårligst likviditet i utgangspunktet og vi tapte all omsetning i våre egne butikker over natten, i tillegg forstod vi at de fleste av butikkene vi selger til ville slite med å betale regningen sine. Så vi hadde ikke noe annet valg enn å permittere hele teamet. Men etter et par uker, løsnet først nettsalget og deretter butikken i Oslo og vi kunne ta flere og flere tilbake i jobb. Så vi hadde rett og slett utrolig flaks med at caps passet inn i den nye normalen. Så alt i alt, blir dette et veldig godt år for oss med en solid vekst i omsetning fra i fjor.

Fremover handler det om å være mest mulig tilpasningsdyktig og velge fleksible strategier. Vi kommer til å satse enda mer på vår egen nettbutikk i utlandet. Det finnes fortsatt muligheter, vi må bare jobbe ekstremt hardt for å finne de om dagen.

Har dere noen tips til folk som drømmer om å starte sitt eget merke?
Gjør matten og forsøkt å forstå hvor realistisk det er å leve av det du vil gjøre. Hvis du tror ideen din har livets rett, forsøk så å teste ut dette så raskt og så realistisk som mulig. Målet er å avdekke om du bør satse eller ikke før du har brukt for mye tid, penger og krefter. Vær ærlig med deg selv, bedre å gi seg tidlig eller videreutvikle ideen til noe annet hvis tilbakemeldingene ikke er så gode som du hadde håpet. Vær tilpasningsdyktig og endringsvillig, da vil det alltid være en vei videre.

Det fins mange gode ideer, men ikke alle ideer er gode forretningsideer.

Hva bringer fremtiden for Varsity?
Spennende utfordringer og nye kunder over hele verden håper vi. Vi skal gjøre alt vi kan for å lage verdens beste caps. Samtidig vil vi være et merke og en bedrift som fortjener å bli internasjonalt kjent for hva vi gjør og hvordan vi gjør det.

Du finner Varsity i 1. etasje frem til og med Julaften.