Bli kjent med ESP
Bli bedre kjent med Elisabeth Stray Pedersen bak det norske merke ESP som fokuserer på lokale råvarer og behagelig jakker og kåper i naturmaterialer.
Beskriv merket ditt;
ESP er et norsk kontemporært merke med fokus på lokale råvarer og behagelige jakker og kåper i naturmaterialer.
Hvor henter du inspirasjon fra?
Min inspirasjon kommer fra mennesker rundt meg og deres behov og hva de er opptatt av. Jeg ser ofte på sosiologiske fenomenerog jobber ut konseptuelle løsninger som utfordrer og oppfordrer til mer bærekraftig oppførsel. For eksempel klær som oppfordrer til bevegelse og flerbruk, monotasking og fokus, reparasjon osv. samtidig som de kan brukes i en moderne kontekst med særlig fokus på arbeidende kvinner. Fokus på den arbeidende kvinnen kommer nok fra at jeg brenner for likestilling og fascineres av kvinner som føler seg fri til å få til det de ønsker og tør å markere seg. Det bør også nevnes at jeg har valgt å utelukkende jobbe med ull fordi det er vi gode på her i Norge. Det inspirerer meg å jobbe med tekstil som utgangspunkt, se hva som er mulig med et gitt utgangspunkt og designe ned til fiber- nivå.
Tips til de som drømmer om å skape sitt eget merke?
Fokuser på hva som er unikt for deg og i nærmiljøet ditt. Løs problemer som er rundt deg- Da vil det alltid være behov og bruk for deg. Ikke se for langt over hekken. Det er mye mer spennende for andre å bli kjent med det som er unikt for deg.
Hva er norsk design for deg?
Norsk design er for meg funksjonelt og pragmatisk, men ikke kjedelig. Norsk visuell kultur er rik og har noe rarhet over seg en slags maksimalistisk minimalisme. Norsk design er også preget av vårt likestilte samfunn og naturfokus. Vi er en relativt fersk bransje og har mulighet å tenke nytt i hvordan vi bygger opp merkevarer, visningsarenaer og bransje. Vi trenger ikke gjenta en del av de utfordringene andre bransjer sliter med.
Hvor tror du norsk moteindustri er om 5 år?
Jeg tror norsk motebransje vil fortsette å øke i størrelse og omfang. Vi vil se flere merkevarer i vekst som markerer seg både nasjonalt og internasjonalt og som profesjonaliseres, og små disruptive merker med høy kreativ kraft og nytenkende businessmodeller. Bransjen har siste 10-15 årene bygget seg opp til å bli solid og profesjonell takket være flere gode merkevarestrategi og at bransjen har samarbeidet ved hjelp av Norwegian Fashion Hub og NF&TA. Jeg tror vi vil være i front av det nye paradigmet som er på vei med digitalisering, mer rasjonelle salgsmodeller, og mer sirkulære designstrategier generelt.